PREZENTAREA
LUI
JAMES TYLER KENT (1849-1916)
IN
CONTEXTUL SAU CULTURAL
pentru o mai bună
întelegere a
“Prelegerilor de filozofie homeopatică”
( I )
|
1. INTRODUCERE
Lucrarea
"Prelegeri de filozofie homeopatică" de Kent, nu a fost gândită
şi redactată ca o carte propriu-zisă, ci reprezintă o culegere a notelor de
curs ale studenţilor săi, redactate la conferinţele
în care Kent citea şi comenta principalele paragrafe din Organon-ul lui Hahnemann.
Din acest motiv a fost
nevoie de multă persuasiune pentru a-i convinge pe cursanţi să publice
notiţele luate, care însă evident nu
îndeplineau exigenţele unei cărţi.
Conferinţele au fost publicate deja în două ediţii, ultima (cu prefaţa
autorului, datată iulie 1900), fiind revizuită; această
editie a fost tradusă în limba franceză de un medic elveţian,
Pierre Schmidt, cu titlul "Ştiinţa
şi arta homeopatiei" (publicată în 1969).

Această
traducere reprezintă a treia parte a tripticului format
împreună cu
traducerile a două dintre operele fundamentale ale lui Hahnemann:
Organon-ul, ediţia a 6-a şi Tratatul despre Bolile
Cronice, ediţia a
2-a. Acest triptic permite în sfârşit accesul medicilor francofoni la
marile texte ale homeopatiei autentice. Deşi Hahnemann a trăit
şi profesat
la Paris, între anii 1835-1843, trebuie recunoscut că, homeopaţii francezi
nu şi-au însuşit, cu rare excepţii, ideile fondatorului
şi au practicat o
formă de homeopatie foarte îndepărtată de preceptele hahnemanniene.
În acest context, meritul principal al acestei lucrări, pentru care trebuie să
îi fim recunoscători lui Pierre Schmidt, este de a compensa ignorarea lui
Hahnemann de către homeopaţii francezi.
Confruntat cu această atitudine,
Schmidt a profitat de ocazie pentru a adăuga, la traducerea sa, o
serie de note personale rezultate din activitatea sa în SUA pe
durata anului 1920, alături de ultimii elevi ai lui Kent. Astfel,
orice homeopat (care urmează mai mult sau mai puţin fidel doctrina
hahnemanniana) trebuie să cunoască ideile lui Hahnemann
şi dezvoltarea lor de către Kent, altfel cum ar putea să facă
o alegere raţională
între pluralism şi unicism?
Din această perspectivă, este
de dorit să se ofere cititorilor francofoni
expunerea ideilor acestui medic american şi încercarea (modestă) de a-l situa
în contextul cultural al epocii sale, pentru a observa principalele
curente de gândire care l-au influenţat.
Acest text este
împânzit de numeroase citate
şi trimiteri. Dacă sursa unui citat nu
a fost precizată înseamnă că provine din Lesser Writings (sau
Scrieri minore: ediţie postumă a diferite texte regrupate de către
elevii lui Kent).
În timpul vieţii, pe lângă articolele publicate
în revistele de specialitate, au fost publicate trei lucrări privind
cele trei întrebări fundamentale pentru orice homeopat. La
întrebarea "Care sunt regulile teoretice care trebuie să ghideze
practica homeopată ?", Kent răspunde prin "Prelegerile de filozofie
homeopatica". Întrebarea "Care sunt proprietătile principalelor
remedii homeopatice?" îsi găseşte răspunsul
în lucrarea "Lectures of
Materia Medica", iar celei de-a treia "Cărui remediu
îi aparţine un
anumit simptom ?", Kent
încearcă să răspundă prin intermediul
repertoarului său.
2. CARE SUNT
ORIGINILE LUI KENT?
Ca şi Boenninghausen (1785-1864)
şi Hering (1800-1880), Kent este un fidel
discipol al lui Hahnemann (1735-1843).
În prefaţă, Kent atrage atenţia că lucrarea nu este
destinată pentru a completa Organon-ul,
ci doar de a-i facilita lectura. El se proclamă
în mod clar un hahnemaniann convins, un exeget al fondatorului
homeopatiei şi în nici un caz iniţiatorul unei noi doctrine homeopatice.
|
Boenninghausen Hering Hahnemann
Din acest motiv este bine să reamintim principalele linii
directoare ale gândirii lui Hahnemann.
Energia (forţa) vitală
Din punct de vedere
ştiinţific, trezirea interesului lui Hahnemann
pentru medicină coincide cu momentul în care biologii s-au separat
în două curente opuse: “mecaniciştii”
şi “vitaliştii”.
Mecaniciştii,
fideli principiilor lui Descartes (1596-1650), se aliniau unei concepţii
de tip matematic a naturii (concepţie moştenită la rândul ei de la Newton,
care în enunţarea principiului inerţiei, legat de legea mişcării, implică
distincţia dintre “corpurile inerte” şi corpurile vii”). Descartes expune
teoria sa mecanicistă despre “fiinţele vii, maşini create de Dumnezeu”,
iar în lucrarea sa “Tratat despre om” (1633), extinde această concepţie la
nivelul biologiei umane:
“Presupun că şi corpul uman nu este decât o statuie sau o maşinărie pe
care Dumnezeu o realizează anume pentru a ne semăna cât mai mult.(…)
şi în interiorul căreia aşează toate piesele necesare pentru ca
aceasta să meargă, să mănânce, să respire,
în fine, să imite toate
acele funcţii care pot fi imaginate ca fiind caracteristice materiei
şi care nu depind decât de dispoziţia organelor”.
Acest pasaj nu
trebuie sa fie pus pe seama naivităţii: ficţiunea
lui Descartes provine numai din prudenţă şi scopul ei real este de a sustrage
raportul suflet/corp din fiinţa umană imaginii tradiţionale,
jumătate magică, jumătate
teologică.
Perspectiva coincide cu cea din
“Discurs asupra metodei”, unde, aşa cum se precizează
şi în subtitlul lucrării, se vorbeşte despre “căutarea adevărului
în ştiinţă” şi nu şi
în exegeza textelor biblice.

Prudenţa lui Descartes este cea a
unui gânditor care nu a uitat că Giordano Bruno a fost ars pe rug
în piaţa publică în 1600; Bruno a refuzat să abjure de la adeziunea sa
la heliocentrismul lui Copernic (Bruno îşi imagina de asemenea alte
lumi la mare depărtare, unde fiecare stea reprezenta un soare…). Mai
prudent ca Bruno, Galileo şi-a salvat viaţa prin retractarea
afirmaţiilor sale în cursul procesului care a avut loc
în faţa
tribunalului Inchiziţiei (mai precis în 1633, data apariţiei
“Tratatului despre om”).
Încă
şi mai prudent, Descartes
evită să se facă vinovat de erezie susţinând independenţa
ştiinţei în raport cu autoritatea religioasă:
din acel moment natura poate fi cercetată în mod raţional, fără a i se descoperi semnificaţii divine
subiacente. Acesta este de fapt sfarşitul epocii care considera
teologia ca ştiinţă supremă, care le subordoneaza pe toate celelalte,
atitudine evident anticreştină, din moment ce o găsim
şi în filozofia aristoteliana.

Pe de altă parte, analogiile
mecanice dezvăluie interesul lui Descartes pentru dezvoltarea
tehnicii contemporane: este pasionat de funcţionarea orologiilor (şi
a altor dispozitive mecanice) care prefigurează era industrială, a
cărei influenţă nu s-a limitat la facilitarea mijloacelor de
supravieţuire şi producţie, din moment ce a condiţionat
şi modul de
gândire caracteristic secolelor XIX şi XX.
Aceasta lungă digresiune despre
Descartes are două scopuri. Ne face să
inţelegem că în timp ce
Hahnemann punea bazele homeopatiei, la sfârşitul secolului al
XVIII-lea, majoritatea medicilor şi biologilor vedeau organismele
vii ca pe un ansamblu de pompe, filtre, site şi cabluri de
legătură.
În al doilea rând, această prezentare a unui Descartes
creştin, care încearcă totodată să asigure libertatea raţiunii, ne
va fi utilă mai departe, pentru a
înţelege gândirea lui
Swedenborg.
|
continuare -->>
|