PREZENTAREA
LUI
JAMES TYLER KENT (1849-1916)
IN
CONTEXTUL SAU CULTURAL
pentru o mai bună
întelegere a
“Prelegerilor de filozofie homeopatică”
( II )
|
2. CARE SUNT
ORIGINILE LUI KENT?
(CONTINUARE)
Vitaliştii,
printre care şi Paul Joseph Barthez (1734-1806), susţineau
că
unicitatea “corpurilor vii” este cea care le diferenţiază,
până
la un anumit punct,
de “corpurile inerte”, care astfel nu se pot supune aceloraşi
legi. Ei nu au ajuns până
la descoperirea acestora, mulţumindu-se
astfel să
vorbească
despre “forţa
(sau energia) vitală”,
pe care nu o defineau decât
prin prisma efectelor sale, ea fiind cea din care decurg toate
proprietăţile
caracteristice fiinţelor
vii: formare, reglare, reparare şi reproducere. Suntem deci în faţa
unei teorii care nu oferă
explicaţii
în privinţa
vieţii,
dar refuză
să
o supună
unei cuantificari, în contrast cu matematizarea fizicii practicată
de unul ca Newton.
Hahnemann optează
fără
rezerve pentru vitalism şi expune doctrina energiei vitale în aforismele
9-16 (din ediţia
a 6-a a Organon-ului).
§ 9 : “Forţa
vitală
spirituală
care animă
corpul material (organismul) în starea de sănătate
şi îi conferă
dinamism (independenţă)
este nelimitată
şi reuşeşte
să
menţină
toate părţile
organismului într-o
activitate remarcabilă
ca armonie, atât
sub raportul senzaţiilor
cât
şi al funcţiilor
acestuia, astfel încât
spiritul dotat cu raţiune
din noi poate să
se folosească
liber de acest instrument viu şi sănătos
pentru a atinge cele mai
înalte
ţeluri
ale existenţei”.
§ 11 : “Când
fiinţa
umană
se îmbolnăveşte,
această
forţă
vitală
(principiul vieţii)
spirituală,
prezentă
în intregul organism şi activă
prin ea însăşi, care este perturbată
în primul rând
de către
influenţa
dinamică
a agentului morbid ostil vieţii.
Numai principiul vital, tulburat şi desincronizat poate să
producă
în organism acele senzaţii
dezagreabile care îl
vor determina să
dezvolte procese neobişnuite
pe care noi le numim boli, deoarece această
forţă
în sine invizibilă
şi care poate să
se facă
cunoscută
numai prin efectele sale asupra organismului,
nu îşi
exprimă
perturbarea morbidă
decât
prin manifestarea bolii asupra senzaţiilor
şi funcţiilor
acestuia (singura parte a organismului accesibilă
simţurilor
unui observator şi unui medic), adică
prin simptomele morbide, singurele care permit recunoaşterea
ei”.
Nota anexata,
§ 11,
precizează:
“Care este modalitatea prin care
forţa vitală
determină
apariţia
manifestărilor
morbide în organism? Cum dă
naştere
ea bolii? Răspunsul
la aceste întrebări
nu poate fi de nici un ajutor medicului, căruia
nu i se vor dezvălui
legile Universului. Creatorul vieţii
nu i-a permis să
cunoască
decât
ceea ce îi va fi absolut necesar să
ştie
despre boală
şi ceea ce îi este de altfel suficient pentru a o putea vindeca”.
Mai apoi, în § 14, Hahnemann scrie: “Nu
există
afecţiuni
şi nici modificări
morbide, invizibile în corpul uman, care să
nu poată
fi vindecate şi pe care observatorii atenţi
la semnele şi simptomele bolii să
nu le poată
recunoaşte;
iată
o dovadă
în plus a bunatăţii
infinite şi a marii înţelepciuni
a Ocrotitorului vieţii.”
După
cum se poate observa,
Hahnemann face referiri la “Creator”, aspect ce va fi comentat mai
departe. Kent este mai
îndrăznet
în afirmaţiile
sale şi adaugă
noţiunea
de suflet la teoria sa vitalistă:
“Luaţi
ca exemplu cea mai simplă
formă
de viaţă
cunoscută.
Dacă
o supunem acţiunii
forţelor
fizice şi chimice o vom omorî
; nu se va mai mişca,
nu se va mai reproduce, nu se va mai hrăni,
nu va putea fi omorâtă
din nou ".
Există
deci ceva ce poate fi îndepărtat
prin intermediul unei forţe
fizice. Nu putem atunci să
apreciem că
există,
pe lângă
aceste forţe,
ceva care îi dă
viaţă,
formei respective? Nu este vorba numai de mişcarea
acestei forme, din moment ce oricât
am mişca-o
va rămâne
tot moartă.
A fost
extras ceva a cărui
percepţie
nu poate aparţine
decât
inteligenţei.(…)
Nu este vorba nici de celule nici de
ţesuturi,
atât
de mici,dealtfel,
încât
nu pot cuprinde Sufletul şi forţa vitala
”.
In prima prelegere Kent afirmă:
”Se spune că
omul moare, fără
îndoială
că
moare, dar murind el lasă
corpul său
aici, în lumea fizică.
Noi îl
disecăm
şi putem astfel să
regăsim
toate organele sale. Astfel tot ce poate fi apreciat cu ajutorul
simturilor constituie omul fizic, este tot ceea ce aparţine
fiinţei
sale şi poate fi atins cu degetele noastre şi văzut
cu ochii noştri
şi este ceea ce lasă
în urma sa, în urma morţii
sale; dar ceea ce reprezintă
cu adevărat
omul bolnav,
precede trupul său
bolnav şi astfel ajungem la concluzia că
omul bolnav trebuie să
se afle, putem pune, undeva
înafara
sicriului său.”
Să
deschidem o paranteză
de ordin istoric. Vitalismul este prezent în gândirea
lui Hahnemann chiar de la
început,
dar în mod explicit numai
începând
cu 1833 (în
§ 10-12,
ale ediţiei
a 5-a a Organon-ului).
În
1796 dovada prezenţei
sale se găseşte
deja în § 64-66 ale
"Eseului asupra unui nou principiu
pentru descoperirea virtutilor curative ale substantelor medicinale,
urmat de cateva aprecieri asupra principiilor admise pana în zilele
noastre".
Aceste trei paragrafe vorbesc despre antagonismul dintre efectele
succesive primare şi secundare ale
substanţelor
medicinale experimentate pe omul sănătos,
ceea ce implică
existenţa
unei succesiuni: “acţiunea
substanţei/reacţia
subiectului”. De asemenea, în ediţia
a 2-a a Organon-ului (prima tradusă
în franceză,
de către
Von Brunnow), se regăsesc
încă
din prefaţa
autorului (datată
1818), noţiunile
de “putere invizibilă”,
“proprietate dinamică”
(pagina XLIX), iar în cuprinsul lucrării,
noţiunile
de “afectare dinamică”
(§ 20), “alterări
dinamice ale existenţei
noastre” (nota anexată
§ 25) şi de “forţă
vitala”,
numită
ca atare în § 308.
O completare asemănătoare
priveşte
drumul parcurs de Hahnemann în privinţa
diluţiilor.
La început
el vorbeşte
despre folosirea de doze experimentale sau terapeutice netoxice (înca
din Eseul din 1796, putem identifica substanţe
pe care le mai folosim
încă,
cum ar fi cele trei varietăţi
de cucută,
arsenicul, belladona,
etc…a căror
toxicitate era deja cunoscută).
Mai târziu,
constatarea agravării
homeopatice iniţiale
l-a condus pe Hahnemann către
trei diluţii
înalte
utilizate şi în prezent (in editia a 2-a a Organon-ului acestea
sunt denumite “rarefieri”, caracterizate mai târziu
ca “imateriale”, precum şi “dinamizări”).
În
plus, concepţia
vitalistă
permitea teoretizarea observaţiilor
experimentale: Hahnemann nu a identificat niciodată
o limită
superioară
a diluţiilor
de la care nici un remediu nu ar mai fi avut efect. Mai mult, cercetările
sale au demonstrat că
acţiunea
diluţiilor-dinamizări
nu era niciodată
“dependentă
de doză”
(cum se susţine
astăzi),
dar nici nu se supune “legii tot sau nimic” (o expresie
încă
actuală),
ci, pentru a încerca
o nouă
formulare, acţiunea
este ăntotdeauna
“dependentă
de similitudine”.
Ideea lui Hahnemann privind posologia
era de a găsi
cea mai mică
doză
capabilă
să
producă
o boală
artificială
superioară
ca
forţă
celei naturale, astfel
încât
prima să
o poată îndepărta
pe cea de a doua,
fără
a provoca o agravare iniţială
foarte marcată.
Această
idee se regăseşte
şi în nota anexată,
§ 62,
al Eseului din 1796 (“…remediul se va administra la o astfel de doză
încât
boala artificială
pe care o provoacă
să
se manifeste într-o
manieră
aproape imperceptibilă…”)
şi este amplu dezvoltată
în § 300-305 din ediţia
a 2-a a Organon-ului. In ultimele scrieri ale lui Hahnemann,
fenomenul diluţie-dinamizare
este considerat ca o cale de trecere din planul fizic în cel dinamic, în
timp ce Kent îl
vede în mod decis ca o trecere din planul material în cel spiritual.
Opozitia punctelor de vedere
mecanicist şi vitalist reprezinta un vast subiect de dezbatere care l-a
facut pe unul din epistemologii zilelor noatre, Dominique Lecourt să
se întrebe:
|

Claude Bernard |
“Trebuia deci negată
specificitatea materiei vii, “mecanizând-o”
pentru a face ştiinţă?
Sau trebuia să se renunţe
la a face ştiinţă, în
sens modern, dacă se dorea păstrarea
acestei specificităţi, şi mai ales a finalităţii
care părea să
caracterizeze raportul dintre structuri şi funcţiile
acestora? Această dilemă
filozofică a “otravit” istoria fiziologiei
şi, în sens mai larg, a biologiei moderne, până
la mijlocul secolului trecut”.
Acelaşi autor arată
cum Claude Bernard a conceput modele experimentale (demers reductiv
absolut necesar) pentru studiul fiziologiei, cu condiţia
indispensabilă ca, în momentul desprinderii
concluziilor să fie luate în considerare
condiţiile reale specifice materiei vii (lui
Claude Bernard îi datorăm dealtfel conceptul
de “ mediu intern“). |
Mai târziu,
biologia moleculară
va reînnoi
speranţa
unei explicări
fizice a vieţii,
odată
cu înţelegerea
proceselor de reglare a sintezei proteice care au permis în sfârşit
să
se stabilească
o legatură
puternică între
evoluţia
speciilor, ereditate, fiziologie celulară
şi embriologie. Această
descoperire de la mijlocul secolului al XX-lea este contemporană
cu aparişia
informaticii: “dacă
materia vie este structurată
ca şi un limbaj, limbajul nu este structurat ca şi materia vie? Bucla părea
închisă
aici, mergând
da la biologie la lingvistică
şi invers.” (Dominique Lecourt).
Acelaşi
autor afirmă:
“ Trăsătura
caracteristică
a materiei vii este de a se prezenta ca o “morfogeneză”
pereptuă:
evoluţie
şi dezvoltare a formelor. Aceste procese se pot explica exclusiv pe baza
principiului general al cauzalităţii
(“nu există
efect natural fără
cauză
naturală”),
dar această
cauzalitate nu trebuie redusă
la una de tip mecanicist şi cu atât
mai mult nu se poate “îngloba“
într-o
viziune finalistă
asupra naturii. Cauzalitatea morfogenetică
nu intervine (în
dezvoltarea indivizilor) decât
în conformitate cu o gamă
de posibilităţi
care sunt ele însele
rezultatul unei imense succesiuni de “selecţii”
şi care o situează
la contingenţa
fenomenelor adaptative”. Am
ţinut
să
prezentăm
acest fragment deoarece susţine
în sfârşit
existenţa
unei compatibilităţi
între
regulile sistemelor fizico-chimice şi regulile interne care guvernează
materia vie; ori homeopaţii
secolelor precedente au adoptat adeseori un vitalism fără
rezerve.
În
concluzie, nu mai trebuie să alegem
între teoriile mecaniciste şi vitaliste
(diametral opuse şi incomplete în mod simetric) asupra fenomenelor vieţii;
totodată nimeni nu este obligat să
se limiteze la vitalism pentru a şti să
prescrie un remediu asemănător
fiecărui caz individual.
Studierea vitalismului (care
pune în evidenţă limitarea inerentă
unui anumit punct de vedere) permite înţelegerea
operei lui Hahnemann până
în miezul contradicţiei sale majore. De la prima
apariţie a Organon-ului autorul anunţa
răspicat că nu trebuie căutate
explicaţii privind esenţa
ascunsă a fenomenelor, ci trebuie să
se tină cont numai de manifestările
bolii (simptome), multumită relaţiei
de similitudine care permite trecerea prin inducţie
directă de la observaţie
la alegerea remediului.
Dar atunci când
Hahnemann s-a confruntat cu dificultăţile
ridicate de bolile cronice (în cazul cărora
aplicarea unei gândiri inductive simple devine
insuficientă în ceea ce priveşte
eficienţa terapeutică),
strădania lui de a explica bolile cronice
printr-o teorie miasmatica, pe cât
de contestabilă pe atât de
complexă, a rămas zadarnică.
Din aceste două tendinţe
(opuse dar în strânsă legătură)
rezultă în primul rând
bogăţia, dar şi limitele punctului de vedere
vitalist (care singur nu poate oferi o bază
teoretică suficientă
pentru elaborarea unei fiziologii şi patologii complete). Hahnemann nu a
explicat niciodată această
contradictie: nu a putut; ar fi trebuit să depăşească
o dihotomie care s-a dovedit sterilă de-abia
după două secole de cercetări
şi reflecţii asupra constituirii
ştiinţelor vieţii…
Hahnemann,
gânditor
la hotarul dintre secolele XVIII şi XIX
Perioada cea mai fecundă
a lui Hahnemann se întinde de la filozofii
prerevoluţionari până
la romantism.
De la
secolul Luminilor, autorul a preluat două
caracteristici fundamentale: efortul raţional
sistematic în studierea cunoştinţelor
epocii sale, însoţit
de spiritul verificării
experimentale. |

Hahnemann |
Gândiţi-vă la munca
impresionantă pe care a solicitat-o fondarea patogenezei
şi prescrierii la
pacienţi în vederea adunării unui număr suficient de cazuri,
înainte de a
afirma că ipoteza similitudinii este verificată… S-au scurs
şase ani de
muncă susţinută de la formularea ipotezei homeopatiei (1790, nota despre
China, în traducerea Materiei medicale
a lui Cullen) pâna la afirmarea
sa (1796, Eseu despre un nou principiu). Adaugaţi faptul că această muncă
ar fi putut fi un eşec… Era nevoie de multă
încredere în natură, dar nu
numai în natura însăşi, ci
în natura studiată de raţiunea umană.
|
Acest Hahnemann,
convins că,
dacă
bolile se găsesc
în natură
şi remediile vor face la fel,
şi că
omul va fi capabil să
le identifice numai printr-un efort propriu de gândire,
reprezintă
cu siguranţă
un spirit modelat în concordanţă
cu cultura secolului al XVIII-lea ! In § 38,
al “Eseului…” sau: “…este o consolare credinţa
că
pentru fiecare bolnav, pentru fiecare stare morbidă
particulară,
există
remedii specifice, precum şi un mod raţional
de a ajunge la descoperirea lor”.
Cu un optimism care evocă o
tendinţă specifică lui
Rousseau, Hahnemann vedea până
şi în armonia naturii un efort propriu, în
vederea vindecării bolilor. Simptomele bolii nu i
se păreau a fi o expresie a maladiei în sine, ci
a reacţiei pe care bolnavul o opunea bolii sale.
Principiul similitudinii nu propune altceva decât
identificarea substanţei care declanşează
în mod artificial aceleaşi mecanisme de reacţie
ca şi cele ce pot fi observate în lupta naturală
a pacientului împotriva bolii sale. Această
viziune justifică în mod egal atât
vindecarea cât şi agravarea iniţială
care nu sunt “dependente de doza”.
Ideea aceasta a naturii, care
are “bunăvoinţa”, dar
trebuie să primească “o mână
de ajutor” din partea omului,
este în concordanţă cu concepţia
deista atât de răspândită
printre intelectualii sfârşitului
de secol XVIII. Să notăm că,
dacă teismul acceptă ideea
unui Dumnezeu unic, prezent şi activ în lume, ce poate fi revelat,
deismul admite existenţa “fiinţei
supreme”, dar fără revelaţie,
dogmă sau ritual. Găsim
aici o diferenţă privind subiectul energiei
vitale între Hahnemann deistul şi Kent, teistul.
Apartenenta lui Hahnemann la francmasonerie,
într-o perioadă de
transformări sociale majore în Europa, pare
caracteristică unei clase intelectuale care
revendică importanţa
meritelor individuale şi lua parte fără
violenţă la sfârşitul
epocii privilegiilor obţinute prin naştere.
Din “subiect” în sensul în care acest cuvânt era
folosit prin prisma prerogativelor regale, individul sfârşitului
de secol XVIII devine “subiect” în sens gramatical… Se regăseşte
aici importanţa fiinţei
umane văzută ca subiect al
propriei sale existenţe în conceptia individualizării,
la fel cum o putem observa şi în perioada exaltării
romantice.
Privind şi alte domenii ale vieţii
intelectuale vom putea vedea că legendarii
virtuozi aparţin aceleiaşi
perioade: Paganini, mort în 1840 (la Nisa),
Hahnemann în 1843 (la Paris) şi Chopin în 1849 (tot la Paris); Franz
Liszt, mai tânăr ca Chopin
cu doar un an, a uimit sălile pariziene până
la plecarea sa din acest oraş în 1835,
etc… În teatru se poate vorbi de asemenea,
la fel de bine, despre evoluţia
rolurilor de servitori începând
cu teatrul vesel al clasicilor secolului al XVII-lea până
la sfârşitul secolului al
XVIII-lea, marcat de Beaumarchais (1732-1799). Pe parcursul acestei
evoluţii, servitorii, care la început
nu erau decât nişte
confidenţi care permiteau eroilor principali să
îşi dezvăluie stările
sufleteşti în faţa
spectatorilor, vor deveni martori critici, apoi intriganţi,
înainte de a deveni ei înşişi
eroi (Figaro, mai înzestrat
decât contele Alma Viva).
Homeopatia îşi găseşte
izvoarele în perioada emancipării individului în
societate. În acelaşi mod,
înainte de căderea
regimurilor comuniste, homeopatia s-a confundat în ţările
Europei de Est cu o modalitate de contestare conspirativă,
în timp ce acum cunoaşte o dezvoltare
spectaculoasă în aceste ţări.
Care era situatia înainte de instaurarea
comunismului? Korsakov (care a dat numele său
diluţiilor korsakoviene) era un homeopat aflat în
serviciul Tarului… Câţi medici homeopaţi
există într-o ţară
atât de întinsă
şi cu o populaţie atât de
numeroasă cum este China? şi nu este cazul să
fie invocată noţiunea de
barieră culturală între
Orient şi Occident, din moment ce în India se găsesc
cei mai mulţi homeopaţi…
|
continuare ---->>>
|