In
the medical practice we realise that many pacients with rectal and anal
complaints present real psychic sufferings (irritability, deppresive neurosis
etc). The clinical features of the remedies are largely developed in Materia
Medica and homeopathic repertories considering the hollistic doctrines at the
basis of this therapeutical method. Unfortunately most of these remedies are
better known with their richness of symptoms in the anorectal polarity meanwhile
the psychic symptoms, important for the homeopathic diagnosis are overviewed.
The author emphasize the Ratanhia,
Paeonia, Collinsonia, Aloe
and Aesculus and points to certain pathogenetic and physiopathologic analogies
of the remedies wich could suggest a better homeopathic approach and, why not, a
more frequent and precise use.
Una
dintre cele mai impresionante acuze clinice înfăţişate la
consultaţiile homeopatice, nu de puţini pacienţi, este cea legată
de putinţa sau neputinţa de a suporta singurătatea; varietatea de
nuanţe pe care o îmbracă această modalitate-simptom, îl pune
adesea la grea încercare pe medicul homeopat, în efortul de a asigura fineţea
şi precizia diagnosticului de remediu. Am fost surprins, parcurgând
repertoriile la această rubrică, precum şi materiile medicale de
bază, cele care cuprind globalitatea mai puţin cernută a
simptomelor colectate în urma experimentelor patogenetice, de faptul că,
alături de remediile mari, binecunoscute de noi pentru particularităţile
lor psihice, există şi o serie de remedii mici dar impor tante, al căror
psihism este, din păcate, mai mult sau mai puţin mascat de polaritatea
lor dominantă pentru alte localizări.
Acest
interes a fost declanşat de cazul remediului Ratanhia peruviana remarcabil
îndeosebi pentru simptomele sale rectale cunoscute (dureri, constricţii,
arsuri, fisuri, prurit, constipaţie, hemoroizi, etc. )
dar care, ca şi în cazul multor bolnavi cu condiţii asemănătoare,
suferind de urmări ale constipaţiei cronice sau de alte acuze fizice
ce domină segmentul ano-rectal, prezintă şi semne pronunţate
de nevroză de tip compulsiv, cu mare înclinare spre stări de stress,
sensibilităţi exacerbate, diverse temeri, superstiţii, impulsii
violente sau manii, etc. Este important de remarcat, bunăoară, că
Ratanhia este singurul remediu din repertoriu la care întâlnim acea frică
a pacientului de a nu i se întâmpla ceva, când este singur sau prea singur,
stare ce se ameliorează dacă vorbeşte cu cineva, dacă poartă
o conversaţie ; ca şi când singurătatea cu liniştea ei
devine apăsătoare, greu suportabilă, chiar şi pentru
personalitatea acestui remediu, cu toate
că (sau tocmai de aceea) pacientul tipic Ratanhia este destul de iritabil
şi deseori pus pe certuri şi gâlceavă cu cei din jur, lăsându-ne
impresia că este deranjat de prezenţa altora în anturajul său
imediat.
Deci
nu este vorba de frica de a fi singur, care apare la multe remedii mai mari, sau
de cea întâlnită la pacientul Conium, care chiar are particularitatea de
a-şi dori solitudinea şi a avea, în acelaşi timp, frică
atunci când e singur (remediu tot unic la această rubrică repertorială);
nu este vorba nici de frica ce apare, în special la copilul Causticum, de a se
duce să se culce singur în patul său din dormitor, mai ales pe întuneric,
tip de frică pe care, în ipostaza respectivă, o găsim tot
exclusiv la acest remediu. Există desigur şi alte variante, la acest
capitol al fricii de solitudine, cum ar fi cazul remediilor Lachesis, Nux vomica
şi Stramonium, care suportă tot greu solitudinea, dar pe când la
Ratanhia ameliorarea se realizează purtând o conversaţie cu cineva,
la acestea din urmă pacienţii o rezolvă mai simplu vorbind
singuri. În desişul de remedii ale fricii de solitudine, ca să ne referim numai la această
particularitate a psihismului, există remedii aşa-zise „mici ”, cu
nuanţe semiologice inconfundabile, care ţin de psihismul lor reactiv,
specific din punct de vedere patogenetic, extrem de utile precizării
diagnosticului homeopatic, psihism pe care suntem tentaţi să-l
atribuim altor remedii mult mai stufoase la acest capitol. Aşa se face că
plecând, iniţial, de la studiul unui tip aparte de frică, m-am trezit
abătut ceva mai serios asupra studiului întregului psihism al unor remedii
cu bogate simptome ano-rectale, psihism mai puţin cunoscut din publicaţiile
accesibile nouă, remarcând că există trăsături mentale destul de pregnante, chiar uşor
asemănătoare între ele sau, în orice caz, demne de luat în seamă
în mai mare măsură în practica noastră..
Pledoaria
de faţă încearcă deci să reabiliteze tocmai aspectele
semnificative ale psihismului la unele din remediile cu polaritate principală
pe suferinţele cronice ano-rectale, psihism care are o serie de
particularităţi corelative ce trebuie mai bine încadrate repertorial,
în cazul diagnosticului nostru.
***
Întru
confirmarea celor de mai sus spuse, ne vom referi la câteva remedii din acest
grup, în special la aspectele psihismului lor, astfel:
Ratanhia peruviana:
iritabilitate constantă şi proastă dispoziţie,
cu tendinţa de a se supăra şi ofensa cu uşurinţă
din orice, de a se certa, de a acuza pe alţii;
mereu „ţâfnos ”, afişând în jurul său o
expresie de nemulţumire agitată, o nelinişte mentală sau
neastâmpăr, cu exacerbări de excesivă nervozitate chiar la
stimuli minori;
starea persistă oarecum şi în somn, trezindu-se
noaptea cu teamă şi frică, sărind în sus din pat, în
special spre ora 2. 00.
stări depresive cu teamă de singurătate, uşurată
prin conversaţie şi prin impărtăşirea cu cei din jur a
temerilor sau gândurilor sale;
uneori adevărate stări de confuzie mentală, ce
se ameliorează în aer liber (se ştie că, de obicei, constipaţia
cronică se simte ca la ea acasă la sedentari, plimbarea în aer liber
devenind factor reconfortant);
inclinare spre fantasme şi superstiţii;
Vithoulkas
a remarcat nevroze obsesionale căreia îi cad victime pacienţii Ratanhia.
El a descris şi un tip de superstiţie cu constrângeri de natură religioasă.
Pacientul îşi impune în general constrângeri, îndeosebi în legătură cu
igiena rectală.
pacientul îşi simte capul plin,
greoi, ca şi când ar fi ameţit sau intoxicat, cu dureri în puncte
limitate, în diferite părţi, uneori violente; efortul de evacuare a
scaunului produce aproape constant dureri mari de cap, având chiar senzaţia
că îi explodează capul după ce a evacuat; alteori are senzaţia
de înţepături în cap, mai ales când face anumite mişcări
sau când respiră adânc;
se plânge de o stare generală de nesiguranţă,
de slăbiciune fizică şi de prostraţie, cu anxietate şi
transpiraţie a întregului corp;
uneori, când merge, are senzaţia că ar fi pişcat
de insecte în diferite părţi ale corpului, în special la ceafă
şi membre, care se ameliorează prin frecare sau grataj; asemenea senzaţii,
ca de înţepături, arsuri sau viermuieli, cea mai cunoscută fiind
„senzaţia de cioburi sparte în rect ”, pot apare şi în alte părţi
(genunchi, axilă, talpă şi călcâi, etc., uneori cu caracter
subit, violent, ce obligă pacientul să ţipe;
senzaţia de mâncărime în nas, în diferite alte
zone, în special pe spate şi zona genital-perineală, fiind urmate,
după gratajul obişnuit, de iritaţii şi erupţii
veziculoase;
la gravide se descriu dureri mari de dinţi, cu senzaţia
că dinţii s-au alungit, agravate noaptea (legat de sarcină, se
ştie că în scrierile din antichitate Ratanhia e menţionată
ca plantă abortivă).
ziua, pacientul are crize de căscat repetat, ca şi
sughiţ violent, apucându-l somnul în timpul mesei, iar noaptea are un
somn greu cu unele tresăriri bruşte de spaimă, acest somn fiind
dominat de vise anxioase cu diverse încăierări, certuri, supărări
şi necazuri, uneori vise cu înmormântări, cu cimitire, etc., sculându-se
dimineaţa suficient de terorizat şi alarmat pentru un psihism şi
aşa destul de afectat.
Cu
asemenea acuze mentale, nu ne mai punem întrebarea de ce, în popor, se şi
zice cu atâta precizie: „s-a sculat cu fundul în sus ”, în astfel
de tablouri psihice ale multor cazuri cu patologie dominantă ano-rectală!
Paeonia officinalis:
este cunoscută în special datorită suferinţelor
congestive şi inflamatorii din zona anală: hemoroizi, fisuri, ulceraţii
şi fistule, cu mari dureri la defecaţie şi disconfort legat de
secreţiile locale iritante, pruriginoase şi de arsuri, fenomenele
algice durând mult timp, chiar ore, după evacuarea atât de laborioasă
a scaunului ;
pot apare dureri şi la articulaţiile mâinii şi
degetelor, adesea la genunchi, cu o senzaţie de slăbire a forţei
de susţinere a picioarelor în timpul mersului ; este poate mai puţin
cunoscută, acea senzaţie particulară ca de ţeapă, de aşchie
înfiptă în pielea degetului mare de la piciorul drept şi de la
degetul mic al piciorului stâng, provocată sau agravată de apăsare
pe locul respectiv;
Ca
psihism,
desprindem:
mare excitabilitate nervoasă, aprehensiune; mare
anxietate şi în general îngrijorare, nelinişte, spre seară;
stare de proastă dispoziţie şi de depresie;
după orele 17. 00, pacientul devine foarte iritabil
şi deprimat, fără cauză (confundabil cu agravarea generală
de la Lycopodium);
stare psihică este influenţată negativ de
aflarea unor veşti rele sau alarmante, sau de discuţii cu acest
subiect, producând spaimă şi nelinişte (Clarke menţionează
la capitolul „cauzalităţi ”, la Paeonia, tocmai veştile rele,
alături de frecarea sau presarea ţesuturilor zonei anale, fiind ştiut
că durerile sunt aşa de mari încât pacientul adesea nu suportă
nici atingerea feselor);
somnul este în mod deosebit tulburat de repetate coşmaruri,
de vise terifiante, cu moartea unor rude, cu fantome care îl sugrumă
oprindu-i respiraţia etc., dar pot fi şi vise plăcute,
fantastice, amoroase, cu emisii seminale, în special după miezul nopţii;
Collinsonia canadensis:
Acest
remediu este extrem de important pentru acuzele rectale, având o configuraţie
mai complexă în privinţa simptomelor fizice şi ceva mai redusă
ca psihism. Suferinţele remediului sunt legate de congestia portală
şi pelviană care predomină tabloul simptomatologic, producând
acuze polimorfe ce cuprind o varietate largă de localizări, unele
insuficient cunoscute, astfel:
mare remediu al tusei ce apare după folosirea intensivă
a vocii, este vorba de „suferinţa vocii oratorului ”, cu dureri locale,
răguşeală şi mai ales o tuse uscată, epuizantă;
remediu valoros, dacă e administrat înaintea unei
intervenţii chirurgicale pentru afecţiuni rectale, combătând
atonia fibrelor musculare, constipaţia, catarul mucoaselor, staza portală;
important remediu în hemoroizi, a căror crize dureroase
alternează cu episoade de palpitaţii şi de alte acuze cardiace
(dureri, opresiune, dispnee, aritmie, tendinţă la lipotimii ce se
ameliorează şezând);
Psihic,
remediul se remarcă prin:
agravarea simptomelor de bază, la cea mai mică emoţie
sau excitaţie precum şi seara şi noaptea (alături de
binecunoscuta agravare la frig, respectiv ameliorare la căldură);
de asemenea, pacientul se plânge de o senzaţie de
greutate în tot corpul, îndeosebi la cap şi în zona frontală, ca o
cefalee surdă, mai ales după supresii ale crizelor hemoroidale;
ca manifestări senzoriale, cel mai cunoscut simptom este
acea senzaţie de ace sau de aşchii de lemn în rect, cu constricţii
şi tenesme; există totodată, la femei, o senzaţie de amorţeală
parestezică a feţei, membrelor şi vulvei, în această zonă
fiind descrisă şi senzaţia de tumefacţie a labiilor şi
clitorisului.
Spre
deosebire de remediile prezentate mai sus, există şi unele remedii cu
o sferă mai generală de cuprindere simptomatologică, dar tot atât
de importante în privinţa simptomelor din zona recto-anală, respectiv
şi a rezonanţei lor psihice, dintre care vom cita şi relata pe
scurt, despre: Aloe socotrina şi Aesculus hippocastanum.
Aloe
socotrina
Este
un excelent remediu cu acţiune precumpănitoare asupra organelor
abdominale şi pelviene, ce au ca manifestări patologice caracteristice
diverse efecte ale fenomenului de stază portală ca: iritaţie
catarală a colonului, hemoroizi şi în general fenomene de congestie
pelvină, în mod secundar semnalându-se şi fenomene de congestie
cefalică. Aloe trece, poate, drept cel mai important remediu homeopatic în
privinţa simptomelor de congestie portală, făcându-l extrem de
util atât în patologia fizică primară cât şi în cea secundară
de tip congestiv ce apare cu pregnanţă în zona sa de elecţie; aşa
se întâmplă de exemplu cu persoanele sedentare, cu cele de vârstă
înaintată, ale căror ţesuturi şi-au mai pierdut din
vitalitate, cu marii consumatori de băuturi, în special de bere, cu cei ce
au obosit organismul prin abuzuri alimentare şi agresiuni digestive
repetate, etc.
Remediul
are însă şi un psihism destul de bine conturat, adesea lăsat
în umbra importanţei semnelor abdomino-rectale:
stare de nepăsare, indolenţă, descurajare sau
mai degrabă de delăsare, care duc la neglijarea activităţii,
îndărătnicie pentru munca intelectuală, chiar la aversiune
pentru muncă şi în general pentru mişcare, mobilitate, ca şi
când ar fi neîncrezători în obţinerea de rezultate performante sau
de succese;
pacientul este nemulţumit de sine, chiar supărat pe
el însuşi, uşor iritabil, ceea ce ni-l prezintă ca pe o persoană
deseori prost dispusă, cu stări comportamentale uşor de stârnit,
iscându-se uşor certuri cu cei din jur, răbufniri nestăpânite,
nesuportând să fie contrazişi, fiind deranjaţi de zgomotul prea
puternic al paşilor sau al mersului prea rapid, cu alte cuvinte fiind
extrem de excitabili din punct de vedere nervos, putând da naştere şi
unor scene cu reacţii mai violente, cum ar fi asvârlirea sau spargerea de
obiecte, etc. ;
stările de nervozitate, inclusiv cele depresive, ca
şi celelalte acuze de acest tip, sunt în mod pregnant legate, ca apariţie
şi grad de intensitate, de suferinţele digestive şi recto-anale,
de durerile şi colicile intestinale provocate de constipaţie şi
de congestiile pelvine, hemoroidale în special (stările depresive sunt
favorizate de vremea închisă, ceţoasă sau noroasă, sau
devin dominante pe la mijlocul zilei), toate acestea agravând sau adâncind
zona de gravitate a acuzelor psihice susmenţionate; în schimb, un oarecare
efect de uşurare îl pot aduce ceaiurile şi unele stimulante uşoare;
mai mult sau mai puţin „simplele stări de proastă
dispoziţie şi de nervozitate ” pot deveni stări de mare
anxietate, de timorare şi agitaţie, cu spaime diverse, cu
presentimentul sau frica de o moarte apropiată, până la hipochondrie,
stări de epuizare cu transpiraţie, antropofobie, fantezii erotice etc.
Vorbind de antropofobie, trebuie să remarcăm faptul că este
descrisă, ca atare, o frică de oameni, de bărbaţi, Aloe
fiind apreciat ca un remediu întâlnit, în practica homeopatică, destul
de frecvent la femei;
starea de lasitudine poate alterna cu o mare activitate
mentală, cu gânduri multe şi contrariante, după cum există
şi observaţii clinice certe privind alternanţa, la Aloe, dintre
crizele de cefalee cu cele de lumbago;
se remarcă faptul că Aloe, ca şi la Psorinum,
este remediul la care apare prurit în fiecare an odată cu apropierea
iernii (să fie din cauza acumulărilor toxinice favorizate de regimul
de viaţă mai sedentar şi de dieta specifică acestui sezon
?).
Revăzând
acest scurt tablou clinic aparţinând patogenetic remediului Aloe, înţelegem
mai uşor dece acesta convine organismelor obosite, bătrânilor,
femeilor cu temperament mai moale, flegmatic şi în special celor expuşi
efectelor unui regim de muncă mai puţin activ sau unor obiceiuri de
viaţă, de mişcare şi de dietă
alimentară, insuficient adaptate menţinerii unui convenabil
echilibru eutrofic.
Aesculus
hippocastanum
Acest
remediu, înrudit cu precedentele, se remarcă prin interesarea întregei
sfere a circulaţiei venoase care este răspunzătoare de apariţia
unui tablou clinic destul de întins şi variat, în care vom găsi atât
fenomene de pletoră venoasă (ectazii venoase, varice, stază
portală sau îngreunare a circulaţiei portale, hemoroizi, congestie
hepatică şi pelvină ş. a. ) cât şi suferinţele
consecutive acesteia (iritaţie uscată a mucoaselor, îndeosebi a
mucoasei bucale, faringiene şi rectale, dispepsie acidă şi
flatulentă, constipaţie, algii sacro-iliace, reumatism de tip gutos,
etc. ).
Ca
psihism, menţionăm:
greutate şi lentoare în gândire şi în mişcare,
simţită ca o stare de dezorientare, dimineaţa la trezire,
pacientul punându-se „ pe roate ” după un timp mai mult sau mai puţin
îndelungat de la scularea din pat, fără certitudinea refacerii
complete a forţelor necesare unei activităţi normale în timpul
primei părţi a zilei;
de altfel, în timpul zilei pacientul Aesculus cască
repetat, se întinde, stă în repaos prelungit, alungând în mod trândav
speranţa atingerii unei forme performante de muncă; adesea pacienţii
Aesculus sunt mai degrabă dominaţi de lâncezeală, de o pronunţată
lenevie, fiind chiar conştienţi de acest lucru dar neavând forţa
sau voinţa de a ieşi din această stare; faptul este cu atât mai
contrariant cu cât tocmai mişcarea şi în general exerciţiile
şi activitatea sunt factorii care aduc ameliorări suferinţelor
specifice acestui remediu, prin aceea că ajută la stimularea circulaţiei
venoase, lucru pe care ei îl ştiu dar nu-l pot respecta; din contră,
încep să manifeste nepăsare, indiferenţă şi indolenţă
faţă de obligaţiile lor, neglijându-şi chiar propria lor
imagine, ca şi când le-a dispărut, din cauza suferinţelor,
iubirea de sine şi voinţa de a se redresa;
înţepeneala mentală de la trezire este însoţită
de o greutate marcată atât din punct de vedere fizic cât şi psihic,
ca o îmbâcsire cerebrală blocantă, care devine cu timpul tot mai
greu reversibilă, agravând şi diversificând efectele ei negative;
apare astfel o morozitate manifestă ce traduce o nemulţumire
perpetuă, pacientul bombănind posomorât şi deznădăjduit,
uneori cu stupiditate, din orice;
viaţa sa se complică din punct de vedere relaţional,
întrucât, de şi pacientul Aesculus este în genere agreabil şi
inteligent, activ, cu sclipiri şi idei angajante, totuşi, odată
cu suferinţele hemoroidale, cu cortegiul durerilor atroce de spate, el
devine din ce în ce mai iritabil, trist şi mohorât, îşi pierde apoi
vlaga, memoria şi facultatea de a-şi îndeplini obligaţiile, se
instalează descurajarea şi ideea că nu mai poate face faţă
acestor obligaţii, munca devenind un obiectiv tot mai greu de atins, tot
mai dificilă, o adevărată aversiune pentru psihismul atât de
afectat al pacientului;
randamentul în ceea ce face scade, îşi simte capul întunecat,
greu şi mintea înceţoşată, apare confuzia de idei, intră
din ce în ce mai uşor în stări de depresie hipochondriacă sau
de prelungită indispoziţie din care scapă extrem de lent, iar
anturajul remarcă tot mai frecvent cum pacientul îşi pierde de
asemenea cu uşurinţă stăpânirea de sine, iritarea şi mânia
făcându-l să-şi piardă deseori controlul; aceste stări
de gravă iritaţie devin durabile, ele ţin toată ziua iar
agitaţia se prelungeşte şi în prima parte a nopţii.
simptomele mentale pot dispare sau sunt sensibil ameliorate
atunci când pacientul face exerciţii sau proceduri fizice moderate care
combat staza venoasă, în timp ce durerile de spate ale acestui remediu
sunt uşor exacerbate de mişcări, sugerându-i facil ideea de
renunţare.
***
Iată
deci un evantai de tablouri cu asemănări suficient de expresive din
punct de vedere psihic la cele câteva remedii tipice pentru suferinţele
ano-rectale, prezentate mai sus.
Adâncind
puţin studiul acestor remedii, cu modificările lor pregnante de
psihism, ne dăm seama că homeopatia prin metoda sa de studiu
patogenetic pătrunde efectiv în miezul fenomenelor morbide şi stabileşte
legăturile dintre dezechilibrele induse de diferiţii factori patogeni.
Prin
aceasta, homeopatia confirmă dar şi argumentează, de pe poziţii
holistice, observaţiile curente făcute deseori în practica medicală
alopatică, atât de psihiatri cât şi de generalişti, internişti,
chirurgi, etc., privind psihismul aparte pe care îl exteriorizează mulţi
pacienţi suferind de constipaţie cronică, de flatulenţă,
de diverse colopatii, în general de afecţiuni cu localizare ano-rectală
de tip vasculo-congestiv, inflamator sau de alte etiologii.
======================
|