CONCEPTUL
DE FORȚĂ VITALĂ IN LUMINA ORGANON-ULUI LUI HAHNEMANN
Dr. Max Tétau
Homeopatia se bazează pe principiul similitudinii.
Organonul ne reamintește în mod continuu acest lucru, Hahnemann apelând la un
concept filozofic: forța vitală. Acest concept apare în Organon în paragraful
9, deci mult mai devreme decât principiul similitudinii, și este dezvoltat până
la paragraful 18. Paragraful 9 :
Forța vitală, imaterială, care animă corpul
fizic și care prin natura sa dinamică asigură funcționarea armonioasă a
acestuia Această forță vitală este esențială: Paragraful 10 :
In absența acestei forțe vitale,
organismul nu ar fi capabil să simtă vreo senzație, oricât de slabă ar fi ea
sau să se mențină (autoprotejeze) Boala este produsă chiar de dereglarea acestei
forțe vitale: Paragraful 11 :
Când cineva se îmbolnăvește, exact energia
vitală aparentă la nivelul întregului organism este afectată chiar din primul
moment, din cauza impactului dinamic cu agentul patogen. Numai acest principiu
vital dereglat astfel poate produce senzațiile neplăcute și reacțiile
neprevăzute, pe care le numim boală. Permite-ți-mi să continui: Paragraful 12 :
Numai o perturbare a forței vitale poate
determina apariția unei boli. O asemenea dereglare poate însemna că există
boală în organism. Vindecarea tuturor simptomelor patologice depinde în
întregime de restabilirea, de refacerea stării inițiale a principiului vital Există
o identitate deplină între îmbolnăvirea organismului și îmbolnăvirea principiului
vital ultima cauzând-o pe prima: Paragraful
15 :
Dereglarea principiului
dinamic, care este imaterial, și suma tuturor simptomelor vizibile - materiale -
care sunt produse de acesta, constitue un întreg. Hahnemann
arată în continuare că agenții perturbatori ai acestui principiu dinamic, de
origine externă, miasmele, nu pot fi decât de natură energetică, imaterială.
Logic deci, pentru a putea acționa împotriva acestei energii patologice, va fi
avantajos să folosim remedii de tip energetic, care sunt în aceiași măsură
imateriale și dinamice. Prin urmare, proprietățile curative ale unor asemenea
medicamente nu pot fi cunoscute a priori. În special structura lor nu ne poate
informa cu privire la puterea lor curativă. Pentru a determina acțiunea lor la
nivelul forței vitale, sunt strict necesare experimentele pe oameni sănătoși. Paragraful
22 : Medicamentele pot deveni
remedii, capabile să înlăture simptomele existente adică boala naturală
datorită capacității lor de a produce simptome, adică o boală artificială. Găsim
aici ideea îndrăgită de Hahnemann conform căreia în același organism nu pot
coexista două boli, cea mai puternică respectiv cea indusă medical înlăturând-o
pe prima, pentru o perioadă scurtă de timp. În
continuare (p.22):
pentru a
înlătura simptomele bolii, trebuie să găsim medicamentul cel mai potrivit, care
să poată produce simptome fie similare, fie opuse simptomelor bolii. În concluzie, Hahnemann ne spune: Paragraful 23 :
Toate cercetările și experimentele științifice
m-au condus la concluzia că simptomele morbide nu numai că nu sunt înlăturate
de simptome opuse, ci, după ce sunt calmate aparent, revin și mai puternic,
într-o formă agravată. Deci
avem cheia din paragraful 24 și
metoda homeopatică. Am
avut și ceva mici îndoieli. Ciclul se închide pornind de la forța vitală
afectată (îmbolnăvită) și ajungând la dinamizările terapeutice, care sunt
folosite în concordanță cu legea similitudinii. Ce
poate înțelege medicul modern despre această forță vitală ? Pentru
a o înțelege corect, trebuie să analizăm gândirea hahnemanniană în context
istoric. Suntem la începutul secolului 18.
Iluminismul. Gânditorii vremii își ziceau raționaliști. Forța rațiunii va risipi obscurantismul secolelor trecute. Au prioritate
știința și tehnologia. Diderot și cei care I-au urmat au publicat Marea
Enciclopedie. Dar acest tip de raționalism este profund impregnat de
spiritualism. Nu se mai acordă aceiași importanță religiei dar oamenii cred
într-un Dumnezeu care este Arhitectul Universului, a cărui operă o venerăm cu
toții. Se
dezvoltă masoneria. În
medicină înflorește vitalismul, care organizează totul. Bartez (1784-1806),
promotor al Școlii medicale Ceea ce numesc principiu vital în ființa umană este
cauza care produce și organizează toate procesele vitale din corpul uman (noțiune moștenită de la Hipocrate și de la
Aristotel) Bichat
(1771-1802) dă celebra sa definiție vitalistă pentru viață, ca fiind suma
tuturor forțelor care se opun morții. Hahnemann
aderă la sistemul vitalist, ca și vechiul său prieten Hufeland, care a scris
Eseu despre Forța Vitală în 1795, sau un alt scriitor german celebru al
timpului Reil cu lucrarea sa: Dizertație despre Forța Vitală în 1796. Omul,
ca orice altă vietate, are un corp care funcționerază după legile biologiei dar
toate aceste procese sunt coordonate, ordonate în lupta împotriva morții de
către o forță organizatoare energetică- specifică fiecăreia. Aici regăsim
conceptul Qi al acupunctorilor chinezi, despre care Hahnemann
nu avea cunoștință. Nu există nici o urmă de metafizică aici. Sufletul,
în care Hahnemann credea, ca un bun luteran ce era, există dincolo de toate
acestea. Nu este vorba despre animismul lui Stahl. Aici avem de-a face cu un
tip de energie care este, incontestabil, de natură imaterială, ca orice altă
formă de energie, dar care determină latura meterialistă a vieții, astfel încât spiritul dăruit cu rațiune, ce există în
fiecare, poate folosi instrumentul viu care este corpul, pentru atingerea
idealului înalt al oricărei existențe (par.9). În ceea ce privește natura acestui proces vital,
Hahnemann ne lasă într-o ignoranță universală, cum rezultă din nota la
paragraful 12 : Cum produce forța
vitală boala ? Astfel de întrebări nu-I sunt de niciun folos medicului, pentru
că răspunsurile nu-i vor fi niciodată accesibile (vor rămâne ascunse). Domnul
Vieții a făcut accesibile simțurilor noastre numai ceea ce este necesar și
suficient pentru a putea vindeca boala. Cum nu se
poate mai clar ! Definită în acest mod, forța dinamică
a-tot-organizatoare este indispensabilă pentru a înțelege și a practica
homeopatia, valorificând la maximum potențialul acesteia. Desigur, se poate practica și aplicând legea
similitudinii doar la primul nivel, dar este o activitate incompletă. Așa ne
spune Hahnemann în prefața de la Bolile Cronice, în 1828. Conceptul de energie vitală dinamică, invizibilă
ca natură, dar vizibilă prin efectele produse, îmi permite să completez cele 3
noțiuni care sunt bazele practicii noastre.
De exemplu, o rinită
spasmodică poate să sugereze pe plan simptomatic o boală de tip Allium cepa,
Euphrasia, sau de alt tip. O vindecare totală, definitivă, necesită însă un
remediu cu acțiune mai profundă, capabil să acționeze la nivelul forței vitale
perturbate. Acesta va fi rolul unuia dintre marile noastre policreste
diatezice, constituționale Arsenicum, Pulsatilla, Calcarea. În cele din urmă,
deoarece rădăcina bolii este imaterială, de tip energetic,și pentru că dorim să
atingem acest nivel primordial, vom folosi remedii diluate dincolo de limita
materială. Forța diluției favorite a lui Hahnemann 30 CH, sau 10.000
Korsakov, sau dincolo de aceasta nu poate fi înțeleasă decât cunoscând faptul
că energia curativă (din remedii) contracarează energia perturbată patologic
în mod evident la nivelul receptorilor sensibili la fluxul energetic
respectiv. Pe scurt, acțiunea remediilor noastre aparent
imateriale, dacă energia nu este materială se obiectivează clinic la oameni
și la animale și se pare că oferă dovada oficială a existenței unei energii
vitale în orice ființă. Trebuie să vă reamintesc faptul că Hahnemann a
considerat homeopatia ca fiind logică și rațională. Este datoria noastră să-i
continuăm opera, descoperind noi dovezi clinice și farmacologice legate de ceea ce observăm empiric în fiecare zi. Homeopatia va continua să existe numai dacă
știința va susține și confirma intuiția. Nu mai
pot să mă mențin laolaltă scria Duras chiar înaintea morții. Forța
vitală este acel ceva care leagă ansamblul ce nu se mai poate menține laolaltă,
care este incontestabil un sistem de conexiune, informațional, care acționează
astfel încât întregul înseamnă mai mult decât suma tuturor componentelor sale. (traducere din engleză: Dr. Silvia Nedelcu) |